Religie

Momenteel leer ik Frans van iemand. Ik had dit gesprek met hem.

Hij: Très bien el hamdou il ALLAH
Ik: El hamdou il ALLAH? Wat betekent dat?
Hij: Door god, het is arabisch.
Ik: Ah oke. Je bent moslim?
Hij: Ja, jij?
Ik:
Ik niet. Ik geloof niet in god.

We gingen verder met het praten in het Frans over iets anders. Na een aantal minuten vertaalde hij iets voor mij.

Hij:
Musulman = Moslim
Ik:
Ik geloof niet in een god, hoe zeg je dat in het Frans?
Hij:
Athée. Eline, kun je dit kijken?



Ik:
Ja, heb ik gedaan. Maar ik ben het er niet mee eens, gezien ik niet geloof in een religie. Ik ben van mening dat religie iets is dat mensen bij elkaar brengt die iets nodig hebben om op terug te vallen. Ik ging bijna dood. Ik was bijna dood. Ik had bijna geen leven meer. En vaak hoor je dat mensen dan beginnen met bidden, wanneer zij bijna sterven. Zij proberen dan te geloven in een god. Maar ik niet. Ik geloofde in mijzelf. Niet als in, dat ik mij er bewust van was. Maar blijkbaar geloofde ik in mijzelf, gezien ik toch echt zelf het overleefd heb. Ik geloof niet dat god mij geholpen heeft om te overleven. Ik ben er van overtuigd dat ik mijzelf geholpen heb om te overleven. Ik had de kracht en de wilskracht om te overleven. Dat is hoe ik het zie.
Hij:
Nooit. Wie heeft ons gecreëerd?
Ik:
Weet ik niet. Maar om eerlijk te zijn, kan mij dat ook niet heel veel schelen. We weten dat wij bestaan. Ik denk dat dat het belangrijkste is om te weten. We weten dat we bestaan. En we eten dat wij de wereld kunnen veranderen, zolang wij in onszelf geloven.
Hij:
GOD! Wie heeft het universum gecreëerd? Wie bestuurd het universum?
Ik:
Als god zou bestaan, waarom is er zoveel haat in de wereld? God gaat toch om liefde, of niet? Als we terug kijken in de geschiedenis, dan kan men zien dat bijna iedere oorlog is begonnen doordat twee religies elkaar niet accepteren. Wat ik erg gek vind, gezien iedere religie over liefde gaat.
Hij:
Sommige mensen passen een religie niet toe. Zij begrijpen een religie niet goed.
Ik:
Vertel mij, waar draait een religie om?
Hij: Heb je enig idee over de islam?
Ik: Ja, heb ik. Maar kun jij mij vertellen waar jouw religie om draait? En waar de andere religies om draaien? Ik wil weten hoe jij er over denkt.
Hij: Onze religie is gebaseerd op een ding: uniciteit. We geloven dat GOD een is, onze schepper. En we moeten hem aanbidden. Er is geen GOD maar er is wel ALLAH en Mohamed (vrede zij met hem) en hij is ALLAHs boodschapper.

Het gesprek werd verder niet voorgezet, omdat ik besefte dat wij er toch niet zouden uitkomen en het eigenlijk van het oorspronkelijke onderwerp afweek.

Ben je het met hem eens of met mij?

This entry was posted in Writings | Nederlands and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

